Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

Tänk om du redan är perfekt?

Tänk om just det du försöker ändra är det som är din styrka?
Härom dagen lyssnade jag på Carol Tuttle. Hon pratar om att förstå vem vi är och att i stället för att göra om förstå hur vi kan utnyttja dina styrkor.

Det som fick mig att verkligen lyssna var när hon pratar om vilken kritik vi fått som barn och hur det får oss att tro att de vi verkligen är, är någonting dåligt.

Kanske har du liksom jag hört att du pratar för mycket? Eller är du en av de som fått höra hela din uppväxt att du är blyg? Oavsett så är båda egenskaperna egentligen någonting positivt, men det gäller att själv lära sig att tycka om den egenskapen och förstå hur jag kan använda den i mitt liv.

Jag tror att vi alla föds till människor med olika personlighet och egenskaper. Om vi har tur har vi föräldrar och omgivning som uppmuntrar dessa egenskaper och låter oss utveckla nya utan att göra det på bekostnad av vårt “kärnjag”. Tyvärr upplever jag att de flesta av oss får i stället lära sig att det vi är inte duger.

“Jag måste lära mig att ta mindre plats” “Jag måste lära mig att ta större plats” “Jag måste bli snabbare” “Jag måste sakta ner” osv osv…

I stället skulle vi, som vuxna kunna lära oss att istället formulera egenskaper på ett sätt om i stället för att begränsa, lyfter våra barn. Blyg skulle i stället kunnat vara försiktig, eftertänksam, etc. Skippa idéer om hur vi “borde vara” utifrån ex nationalitet eller kön!

Hård och tuff var till exempel något som jag har känt mig tvungen att vara. I själva verket är jag en mjukis och äntligen börjar jag gilla och fira den egenskapen i mig själv!

Leave a Reply

Information

This entry was posted on July 17, 2012 by in healthy body and tagged , , , , , , , .
Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

Med karta & kompass genom livet

Om själens verksamhet med allvar och glimten i ögat

Hiking Photography

Beautiful photos of hiking and other outdoor adventures.

Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

InternaleARTh

Finding the truth to good health.

The Libra Chronicles

I'm just waiting on that train, because the Fast Ones always ride for free...

shemovesinherownway91

I move in my own way :P

Sophie Bowns

“Without leaps of imagination or dreaming, we lose the excitement of possibilities. Dreaming, after all is a form of planning.” ― Gloria Steinem

preneedfuneralplan

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

at wits' end

information overload

aho's homemade food

“The only time to eat diet food is while you're waiting for the steak to cook.” Julia Child

Kebba Buckley Button Speaks

Your source for energized, fulfilled, joyous living!

As Time Goes...Buy

"spending 90 days in the wilderness"

silkroadcollector.me

An International company that offers private antique art sales to clients around the globe.

Adrea in Wonderland

“I know who I WAS when I got up this morning, but I think I must have been changed several times since then”

STAY HEALTHY with SAMANTHA

Just another WordPress.com site

juliefornander

The greatest WordPress.com site in all the land!

Belle Grove Plantation Bed and Breakfast

Birthplace of James Madison and Southern Plantation

Yoga Pants & Wine

the diary of a mom, suburban chicken keeper, feminist killjoy, fumbling fittie, wine enthusiast, occasional troublemaker.

