Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

Att vara fri!

Vad är frihet för dig?
Jag minns när jag var liten och drömde om att bli Madonnas dansare, berömd skådespelare, basketproffs eller viltdjursveterinär. Jag minns också att det skrattades åt. Inte elakt, men med tonen “ja, ja, lille vän. Du kommer nog snart på bättre tankar”. Tyvärr gjorde jag också det.

Utan att vilja mig någonting ont, utan tvärt om genom att vilja skydda mig från besvikelser så “plockades jag ner på jorden” och slutade drömma. Det tog mig nästan 20 år att våga börja drömma igen och ytterligare 10 år innan jag förstod att det inte bara var kul utan faktiskt avgörande för hur jag väljer att leva mitt liv.

Vi vuxna ler överseende åt barns drömmar
Ofta ler vuxna överseende åt barns drömmar, men sanningen är att det är barnen som borde le överseende åt vuxnas oförmåga att drömma stort. Vi begränsar oss själva och varandra till de lådor vi erfarit är tilldelade oss från tidig ålder. Vi låter andra sätta agendan för vad som är möjligt och vad som bör göras eller inte göras. Hur ofta har jag inte hört andra eller mig själv säga “men så gör man ju inte”. Vem den där man är, eller vem som bestämt det har ingen berättat för mig.

I dag lever jag för min dröm om att vara fri
i dag inte bara planerar och drömmer jag om ett liv i frihet, utan jag ägnar varje vaken stund till att föra mig närmare det målet. Jag drömmer om ett liv i finansiell frihet, frihet att resa var och när jag vill, frihet att hjälpa de jag vill, frihet att handla efter hjärta och inte efter plånbok! Jag drömmer dessutom att hjälpa så många som möjligt att göra det samma. Att få inspirera och entusiasmera andra är det bästa jag vet. Så, i dag gör jag som alla barn borde – ler åt de personer som tror att drömmar är till för barn och sen så gör jag någonting jag inte gjort tidigare – jag erbjuder dem en möjlighet att leva stort!

Så till alla som vill mer än vad deras föräldrar/lärare/vänner/partner sagt är möjligt. Till er säger jag – det är ni som är vinnarna!

2 comments on “Att vara fri!

  1. Kristos Tsilkos
    February 28, 2012

    Bra skrivet! Kommer att tänka på detta Eva Dahlgren-citat:
    “ung och stolt
    jag är en krigare
    med en tro på mej
    går livet vidare”

    • Vitality2day
      February 29, 2012

      Åh vad fint! Älskar den låten 🙂 Tack för kommentar.

Leave a Reply

Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

Med karta & kompass genom livet

Om själens verksamhet med allvar och glimten i ögat

Hiking Photography

Beautiful photos of hiking and other outdoor adventures.

Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

InternaleARTh

Finding the truth to good health.

The Libra Chronicles

I'm just waiting on that train, because the Fast Ones always ride for free...

shemovesinherownway91

I move in my own way :P

Sophie Bowns

“Without leaps of imagination or dreaming, we lose the excitement of possibilities. Dreaming, after all is a form of planning.” ― Gloria Steinem

preneedfuneralplan

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

at wits' end

information overload

aho's homemade food

“The only time to eat diet food is while you're waiting for the steak to cook.” Julia Child

Kebba Buckley Button Speaks

Your source for energized, fulfilled, joyous living!

As Time Goes...Buy

"spending 90 days in the wilderness"

silkroadcollector.me

An International company that offers private antique art sales to clients around the globe.

Adrea in Wonderland

“I know who I WAS when I got up this morning, but I think I must have been changed several times since then”

STAY HEALTHY with SAMANTHA

Just another WordPress.com site

juliefornander

The greatest WordPress.com site in all the land!

Belle Grove Plantation Bed and Breakfast

Birthplace of James Madison and Southern Plantation

Yoga Pants & Wine

the diary of a mom, suburban chicken keeper, feminist killjoy, fumbling fittie, wine enthusiast, occasional troublemaker.

