Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

Nya vanor

Att bryta gamla vanor och hitta nya vanor är både enkelt och svårt. Som de flesta processer som verkligen leder till förändring så är formulan enkel, men genomförandet svårt. Jag har hört flera gånger att tricket är att ändra sitt beteende i 90 dagar. Tyvärr funkar inte det för mig. Jag behöver i stället göra någonting tills det känns lätt och SEN 90 dagar till. Annars halkar jag lätt tillbaka i gamla mönster.

Ett annat tips som jag har fått är att titta på det beteende som man inte gillar och fråga sig två frågor:

1 Vad VINNER jag på att fortsätta göra det jag alltid har gjort?

Tyvärr är det så att vi faktiskt vinner någonting på att fortsätta göra det som vi vill förändra. Det kanske låter märkligt, men jag är helt övertygad om att allt vi gör, gör vi för att vara snälla mot oss själva. Tyvärr kan det systemet som avgör vad “snäll mot mig själv” innebär vara skadat p g a en mängd olika anledningar. Trygghet och säkerhet är vanliga anledningar till varför jag fortsätter att göra saker som inte är bra för mig eller ger de resultat som jag vill ha.

2 Vad FÖRLORAR jag på att fortsätta göra det jag alltid har gjort?

Oftast är det enklare att komma på vad det är man förlorar på att fortsätta göra som man alltid har gjort, men jag har ändå upplevt det som nyttigt att skriva ner vad det är jag förlorar. Det brukar även förtydliga för mig vad det är jag vill komma åt med att ändra just det beteendet/situationen.

Minst lika viktigt som att förändra beteendet är att faktiskt utvärdera. Så, gör det tills det känns enkelt, sen 90 dagar till och sen: Utvärdera – har det gett det resultat som du hade hoppats på? Om inte – varför inte?

Att fortsätta utmana sig själv och våga ta nya steg och förändras är oerhört viktigt för mig och jag njuter av att se förändringen och jag jobbar på att vara snäll mot mig själv även när jag inte lyckas uppnå det jag siktade mot. Att inte bli arg på sig själv eller slå på sig själv är nyckeln till att orka och vilja fortsätta.

Leave a Reply

Information

This entry was posted on February 6, 2012 by in healthy mind and tagged , , , , , , , , , .
Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

Med karta & kompass genom livet

Om själens verksamhet med allvar och glimten i ögat

Hiking Photography

Beautiful photos of hiking and other outdoor adventures.

Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

InternaleARTh

Finding the truth to good health.

The Libra Chronicles

I'm just waiting on that train, because the Fast Ones always ride for free...

shemovesinherownway91

I move in my own way :P

Sophie Bowns

“Without leaps of imagination or dreaming, we lose the excitement of possibilities. Dreaming, after all is a form of planning.” ― Gloria Steinem

preneedfuneralplan

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

at wits' end

information overload

aho's homemade food

“The only time to eat diet food is while you're waiting for the steak to cook.” Julia Child

Kebba Buckley Button Speaks

Your source for energized, fulfilled, joyous living!

As Time Goes...Buy

"spending 90 days in the wilderness"

silkroadcollector.me

An International company that offers private antique art sales to clients around the globe.

Adrea in Wonderland

“I know who I WAS when I got up this morning, but I think I must have been changed several times since then”

STAY HEALTHY with SAMANTHA

Just another WordPress.com site

juliefornander

The greatest WordPress.com site in all the land!

Belle Grove Plantation Bed and Breakfast

Birthplace of James Madison and Southern Plantation

Yoga Pants & Wine

the diary of a mom, suburban chicken keeper, feminist killjoy, fumbling fittie, wine enthusiast, occasional troublemaker.

