Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

Att veta vad jag vill

Varje dag träffar jag personer som inte vet vad de vill göra. De flesta känner sig frustrerade och många uttrycker att de upplever att de passiviseras. Jag känner igen känslan. Det är nog inte många som skulle beskriva mig som passiv, men under många år har jag upplevt att jag hållit tillbaka min kraft och kreativitet på grund av rädsla.

För att hitta vad en vill göra tror jag att det är avgörande att just göra. Även om det är “fel” sak eller om det blir fel på annat sätt. Fortsätt göra. En kvinna jag pratade med i dag uttryckte frustration över att vilja någonting, men att samtidigt ha så mycket motstånd att hon inte tar några aktiva steg mot att komma närmare sitt mål. Vi pratade om kraven vi ofta ställer på oss själva att lyckas innan vi ens provat, att kunna innan vi ens gjort. Snacka om att göra det omöjligt för sig…

Vi växer upp med krav på att lyckas och väldigt få föräldrar eller lärare uppmuntrar oss till att våga misslyckas. Det tog många år innan jag förstod att det är bättre att göra och misslyckas än att inte göra. Att släppa taget om det trygga och våga göra nytt.

Nu för tiden försöker jag lyssna på någonting inspirerande varje dag. Det kan vara någon som redan vågat och nu faktiskt lever det liv personen drömt om. Det kan vara någon som genom sitt engagemang och sin entusiasm når ut till människor med sina budskap om en bättre värld. Det kan t o m röra sig om ett vackert stycke musik.

I en av alla dessa inspirerande tal och föreläsningar var det en kvinna (jag minns tyvärr inte henner namn) som sa:

“Tänk dig att två personer ska lära sig att åka konståkning. Den ena personen håller hela tiden i rinkkanten och ser till att inte ramla. Den andra personen åker ut till mitten av rinken och ramlar gång på gång. Efter 6 månader. Vem tror ni åker bäst?”

Jag tror att vi alla behöver släppa rinkkanten oftare och våga ramla oftare, men jag tror också att vi måste bli bättre på att uppmuntra varandra till att släppa rinkkanten, göra det vi drömmer om och att våga leva i vår egen fulla kraft!

6 comments on “Att veta vad jag vill

  1. magdadynamicmotion
    January 28, 2012

    Jupp, känner igen mig i denna rädsla att släppa rinkkanten… Tack för din inspirerande text. Kanske ska jag ta de där minuterna som jag slö-tittar på TV och stänga av burken för att istället kolla in nåt inspirerande you-tube-klipp eller nåt annat jag blir glad av att se eller höra! Har du några länkar eller tips om intressanta klipp? /Magda

  2. Planera för frihet
    January 29, 2012

    Vad kul att du gillade inlägget. Mitt främsta tips är att gå in på TEDtalks på youtube. Andra inspirerande youtubekanaler är http://www.youtube.com/user/LookFeelDoGood?feature=g-all-s, Pamela Bruner och många, många fler. Börja surfa på några så hittar du snart fler! 🙂 Glöm bara inte att göra också.. Det är lätt att drunkna på Youtube, speciellt när en väl börjar lyssna på TEDtalks! 😀

  3. Pingback: Hitta din inspirationskälla! | Vitality2day

  4. Stella
    February 14, 2012

    Tack för rekommendationen och inspirationen! 🙂

  5. Pingback: Spelar du för att vinna eller för att inte förlora? | Vitality2day

  6. Pingback: Att våga hoppa! | Vitality2day

Leave a Reply

Information

This entry was posted on January 28, 2012 by in healthy mind and tagged , , , , , , , , .
Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

Med karta & kompass genom livet

Om själens verksamhet med allvar och glimten i ögat

Hiking Photography

Beautiful photos of hiking and other outdoor adventures.

Vitality2day

Your help to sustainable health and redesigning your body

InternaleARTh

Finding the truth to good health.

The Libra Chronicles

I'm just waiting on that train, because the Fast Ones always ride for free...

shemovesinherownway91

I move in my own way :P

Sophie Bowns

“Without leaps of imagination or dreaming, we lose the excitement of possibilities. Dreaming, after all is a form of planning.” ― Gloria Steinem

preneedfuneralplan

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

at wits' end

information overload

aho's homemade food

“The only time to eat diet food is while you're waiting for the steak to cook.” Julia Child

Kebba Buckley Button Speaks

Your source for energized, fulfilled, joyous living!

As Time Goes...Buy

"spending 90 days in the wilderness"

silkroadcollector.me

An International company that offers private antique art sales to clients around the globe.

Adrea in Wonderland

“I know who I WAS when I got up this morning, but I think I must have been changed several times since then”

STAY HEALTHY with SAMANTHA

Just another WordPress.com site

juliefornander

The greatest WordPress.com site in all the land!

Belle Grove Plantation Bed and Breakfast

Birthplace of James Madison and Southern Plantation

Yoga Pants & Wine

the diary of a mom, suburban chicken keeper, feminist killjoy, fumbling fittie, wine enthusiast, occasional troublemaker.

